Jeugdvoetbal bij Leones

Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. Jeugdvoetbal is om die reden alleen al belangrijk voor Leones.
Het in de buitenlucht op een veld laten bewegen van zoveel mogelijk jongens en meisjes, trachtend om het voetbalspel onder de knie te krijgen is de droom voor de vereniging.

IMGP2577-20210417-VoetbalClinic-VoetbalOA-svLeones.jpg

De jeugdafdeling van Leones bestaat in het seizoen 2022-2023 uit 11 juniorenteams (waarvan 5 meidenteams MO20-1, MO17-1, MO15-1 en 2 (in samenwerking met DSZ) en MO13-1) en 10 pupillenteams. Ook zijn er trainingsgroepen voor de allerjongsten.
Aan iedereen bieden we een prima voetbalopleiding op zijn of haar niveau. Plezier voor de jongens en meiden moet hoog in het vaandel staan zonder de prestaties en ontwikkelingen te vergeten. Zonder plezier geen prestatie.

Als vereniging streven we er naar om met de eerste juniorenteams op minimaal 1e klasse niveau te voetballen.

Door de TJC (Technische Jeugd Commissie) is een3 jaren jeugdbeleidsplan 2022 - 2025 opgesteld met daarin enkele speerpunten waar men in de komende jaren aandacht aan wil geven.

Organisatie

Met ingang van het seizoen 2018- 2019 heeft Leones een nieuw organisatiestructuur waarbij de “technische kant” (aanstellen trainers, indelen spelers in de teams) niet meer wordt aangestuurd door de jeugdcommissie. Er is een aparte Technische Jeugd Commissie samengesteld die nauw samenwerkt met de Technische Commissie waar het de overgang betreft van spelers die naar de senioren gaan. Ook is er voor het meidenvoetbal een aparte Technische Commissie in het leven geroepen.

De jeugdcommissie is verantwoordelijk voor alle niet voetbalzaken zoals evenementen, materialen, scheidsrechters, secretariaat, wedstrijdsecretariaat en diverse ondersteunende diensten.
Kijk hier voor meer info over de jeugdcommissie.

IMGP0409-20200926-MO15-1-Aquila-MO15-1.jpg

Technische zaken

Door deze commissie worden trainers en leiders ingedeeld en begeleid. Er worden adviezen op trainingsgebied, cursussen etc verstrekt. Ook het indelen van de teams (spelers) valt onder verantwoordelijkheid van deze commissie.
Er wordt gewerkt met leeftijdsaanspreekpunten voor leiders, spelers en ouders. Zij bemoeien zich met de algemene organisatie rond het indelen van spelers en trainers.
Kijk hier voor meer info over de technische jeugdcommissie.

IMGP8374-20200905-Leones-Jo19-2-DIO-Jo19-2.jpg

Meidenvoetbal

Dat voetballen alleen een sport voor jongens zou zijn, is allang een achterhaald idee. Voetbal is voor iedereen.
Tegenwoordig beleven daarom ook veel meisjes bij Leones plezier aan het voetballen. Binnen Leones hebben we diverse meidenteams.

Met ingang van dit seizoen 2018 - 2019 is het meidenvoetbal losgekoppeld van het jongensvoetbal.

Klik hier voor meer informatie over het meiden- en damesvoetbal.

Evenementen en activiteiten

Naast het voetbal worden er ook andere activiteiten georganiseerd. Voor de jeugd staan o.a. Sinterklaas, sponsorloop, zaalvoetbal, winteractiviteiten voor pupillen, voetbalkamp en toernooien op het programma.

IMGP5472-20210417-svLeones-Meidenvoetbaldag.jpg

Opleidingen

Naast het “leren” voetballen van junioren en pupillen is er binnen de jeugdafdeling ruimte voor opleidingen van eigen trainers en begeleiders, alsmede voor jeugdspelers die d.m.v. de maatschappelijke stage of vanuit betrokkenheid willen gaan fluiten of een team gaan begeleiden.

Daar Leones vier speelvelden heeft, wordt het 4e veld ook als trainingsveld om voldoende trainingsmogelijkheden te creëren. Met de ingebruikname van het nieuwe kunstgrasveld moet er meer ruimte in de bezetting tijdens de trainingstijden komen. De druk op zaterdag is groot, van 09.00 uur tot 16.30 uur wordt er continue gevoetbald en gebruik gemaakt van kleedkamers. Iedere week een flinke puzzel.

011-Training-JO7-IMGP9873-Leones-20200923.jpg

Aanmelden

Droom je van een profcarrière of lijkt het je gewoon leuk om lekker te voetballen?
Wordt dan lid van Leones. Als je nog niet helemaal zeker bent of je bij Leones wilt komen voetballen, dan is het altijd mogelijk om een proeftijd "mee te draaien". Een aantal keren geheel vrijblijvend meetrainen, om de sfeer te proeven en om te kijken "hoe het is", behoort tot de mogelijkheden. Kom gerust eens vrijblijvend kijken op sportpark “Het Zijvond”.
Vanaf 4,5 jaar kun je bij Leones gaan trainen. Als er voldoende spelers of speelsters zijn starten we in september en februari met trainingen voor de allerjongsten. Voetballen in competitieverband kan vanaf 5 jaar.

Dus heb je zin om te gaan voetballen of wil je meer informatie dan kun je je hier aanmelden

IMGP8479-20200905-Leones-Mo17-1-UHC-Mo17-1.jpg

Inzet en verplichtingen ouders/begeleiders

Uiteraard probeert Leones ieder jaar voldoende vrijwilligers beschikbaar te stellen zodat alle leden lekker kunnen voetballen. Het is echter onmogelijk om voor alle teams voldoende trainers, leiders/leidsters, (assistent) scheidsrechters, enz. te regelen. Daarbij zijn alle teams afhankelijk van vrijwilligers die rijden, kleding wassen, kantinedienst draaien, enz. Zeker bij de allerjongste is het van belang dat er voldoende vrijwilligers (trainers/leiders) aanwezig zijn om te spelertjes te begeleiden.

Inzet van ouders is daarom onoverkomelijk. Voor ieder jeugdlid wordt er ook verplichte inzet van de ouders/begeleiders verwacht. Leones kan niet verantwoordelijk zijn om alle teams te laten draaien dus teams zullen ook zelfregulerend moeten zijn. Bij aanmelding van een nieuw jeugdlid dient de ouder/verzorger aan te geven welke vrijwilligerstaken hij of zij op zich wil nemen. Niet voldoende vrijwilligers kan leiden tot het aflassen van trainingen en/of wedstrijden. Dat wil natuurlijk niemand voor de kinderen dus samen zullen we allemaal een steentje bij moeten dragen.