Vertrouwenspersonen

Leones wil voor alle leden, vrijwilligers, begeleiders en supporters een veilige omgeving zijn om te kunnen genieten van het voetbal. Alle gebeurtenissen rondom grensoverschrijdend gedrag heeft het bestuur er toe aangezet om het protocol “Gedragsregels s.v. Leones” van oktober 2011 goed te updaten en ook vertrouwenspersonen aan te stellen. Ook vanuit NOC/NSF is er veel aandacht voor dit moeilijke onderwerp.

Samen met de 2 vertrouwenspersonen, Carla van Gelder en Trudy van Gelder, en voorzitter Willem van Veenendaal is het onderwerp besproken en zijn de documenten opgesteld. Hierbij is ook gebruik gemaakt van het document “Grensoverschrijdend gedrag binnen de sportclub” van handbalvereniging MIC uit Meersen-Valkenburg dat door Trudy op internet was gevonden en bijna 1 op 1 voor onze vereniging van toepassing is. Natuurlijk is bij de handbalvereniging toestemming gevraagd om het document te mogen gebruiken voor Leones.

Document “Grensoverschrijdend gedrag binnen de sportclub

De vertrouwenspersonen van Leones; Trudy v. Gelder en Carla v. Gelder

Grensoverschrijdend gedrag

Wat is grensoverschrijdend gedrag? Gedacht wordt al snel aan seksuele intimidatie, aanranding etc . Maar grensoverschrijdend gedrag is alle gedrag / opmerkingen, die door de ontvanger als kwetsend / beledigend worden ervaren. Deze grens wordt maar door 1 persoon aangegeven en dat is de ontvanger. Ook als de zender het niet als zodanig ervaart, kan het wel kwetsend of beledigend overkomen.  In het document worden de volgende vormen van grensoverschrijdend gedrag beschreven:

• Seksuele intimidatie
  • Discriminatie
  • Intimiderend gedrag / pesten
  • Agressie en geweld
  • Interne criminaliteit

Vertrouwenspersonen

Om iedere vorm van partijdigheid uit te sluiten zijn er bij Leones 2 vertrouwenspersonen aangesteld. Dit zijn: Carla van Gelder en Trudy van Gelder. Beide dames werken in de zorg, resp. Psychiatrie en Geriatrie, waar vertrouwelijkheid een zeer groot goed is. Het omgaan met vertrouwelijke zaken is bij hen een 2e natuur. Ook is er een speciaal e-mailadres ingesteld waar alleen zij inzage inhebben: [email protected]

Procedure

• De procedure die de dames hanteren komt in het kort neer op:
  • Contact opnemen met de melder
  • In geval van seksuele intimidatie zal met de melder overlegd worden of aangifte bij de politie wenselijk is
  • In overleg met de melder wordt bepaald of het bestuur van de vereniging op de hoogte mag worden gesteld
  • Hoor en wederhoor zal worden toegepast
  • In overleg met de melder wordt bepaald of er contact wordt gelegd met de contactpersoon van de sportbond of het Kenniscentrum Veilige Sport van NOC-NSF

Zoals al blijkt uit bovenstaand zal alles in overleg met de melder gebeuren en die bepaald wat wel en niet kan worden gedaan.

Wat beide vertrouwenspersonen expliciet willen is dat de melder zich veilig voelt bij hen en ook het gevoel heeft serieus genomen te worden.

Dat zij hun taak uiterst serieus opnemen bleek al bij het begin van het gesprek toen zij al aangaven zich ingelezen te hebben via internet en daar ook het document van de handbalvereniging MIC hadden gezien en adviseerden om dit als basis te gebruiken.

NOC/NSF

Ook vanuit de sportkoepel NOC/NSF is er volop aandacht voor dit onderwerp. Vanuit het Kenniscentrum Veilige Sport van NOC/NSF is een procedure meldplicht Seksuele intimidatie opgesteld. Hierin worden voor de bestuurders van sportverenigingen handvaten aangereikt hoe hier mee om te gaan. Bij Leones zal dit in eerste instantie altijd via de vertrouwenspersonen lopen en die bepalen in overleg met de melder de vervolgstappen en kunnen in overleg met de melder dus terugvallen op een vertrouwenspersoon bij NOC/NSF.

Document: “Meldcode grensoverschrijdend gedrag in de sport

Als verenging gaat het bestuur met dit onderwerp zeer secuur om. Belangrijkste is dat Leones een veilige omgeving voor iedereen die ons sportpark bezoekt en daar hoopt het bestuur met deze opzet een belangrijke bijdrage aan te leveren. Maar de basis begint bij ons zelf door altijd met respect met iedereen om te gaan.

Ga hier direct naar de pagina Normen en Waarden