LEONES NA STRAFSCHOPPEN UIT BEKER TEGEN ESA

Groep 1 Stn

21 februari 2019 20:00

Onbekend

In de bekercompetitie had Leones bij de laatste 32 een op papier goede loting. Het speelde thuis tegen zaterdag 3e klasser ESA uit Arnhem. De ploeg bezet daar de 5e plaats en zou voor Leones dus een neembare horde moeten zijn.

Coach Martijn Bartels had ervoor gekozen om enkele van zijn vaste basisspelers rust te geven en talentvolle vervangers op te stellen. Zoals verwacht had Leones het veld overwicht tegen ESA dat terugplooide maar bij een balverovering zeer snel de aanval zocht en via hun handige en snelle aanvallers enkele malen gevaarlijk werd. Nadat beide teams al een goede kans op de voorsprong hadden verspeeld, nam Leones na 10 minuten de leiding. Stefan de Jong passeerde vanaf links een paar tegenstanders en schoot knap in de verre hoek raak. Na deze voorsprong zou je verwachten dat Leones de wedstrijd snel zou beslissen, maar ondanks het overwicht waren er nauwelijks nog kansen te noteren. ESA kwam er enkele malen razendsnel uit bij balverlies van Leones en dat leidde na 35 minuten tot de gelijkmaker van ESA. De snelle linksbuiten Emre Akdemir werd in het centrum op snelheid aangespeeld en met een bekeken schot bracht hij ESA op gelijke hoogte. Leones had nog geluk dat het niet met een achterstand ging rusten nadat een kansrijke kopbal naast ging.

In de rust werd er bij Leones gewisseld met 2 aanvallend ingestelde spelers moest de overwinning veilig worden gesteld, maar gedurende de gehele 2e helft waren er bijna geen kansen. Na een kwartiertje voetbal kwam ESA met 10 man te staan toen de doelpuntenmaker volkomen onnodig ver op de helft van Leones een harde charge van achteren op Bram van Tiem uitvoerde en met direct rood kon vertrekken. Dit leidde tot een volledige omsingeling door Leones maar zonder tot echte kansen te komen. Pas in de slotfase was Leones enkele malen gevaarlijk, omdat het nog nadrukkelijker op zoek ging naar de overwinning. Keerzijde was dat ESA 2 maal razendsnel er uit kon komen, maar John Verweij wist Leones op de been te houden. In de slotminuten werd een goede kopbal van Floris Florussen van de lijn gehaald en kon een goed schot van Dylan v.d. Ven met moeite worden gestopt door doelman Remon Elbers.

In de aansluitende penaltyserie zou hij uitgroeien tot de matchwinnaar. Al direct was duidelijk dat Leones het in de penaltyserie moeilijk zou krijgen want de spelers baalden nog enigszins van het feit dat deze serie nodig was, terwijl ESA het juist zag als grote kans om verder te komen. In de reeks die volgens het ABBA systeem werd gespeeld opende ESA de score en maakte Stefan de Jong gelijk nadat Joshua Lopez Cuijten zijn penalty gestopt zag worden door Remon Elbers en ESA 2 x scoorde werd ook de inzet van Maikel van Haagen gestopt. John Verweij wist het nog spannend te houden door een panenka van ESA te stoppen maar de laatste strafschop werd feilloos binnen geschoten. Hiermee is het bekeravontuur van Leones dit seizoen ten einde.

Zondag speelt Leones voor de competitie de uitwedstrijd bij ’t Zand in Tilburg. Deze wedstrijd begint om 14.30 uur.

(Verslag door Eddie Pas)