Leones loopt in tweede helft langs tien man FC Tilburg

1e klasse C

21 oktober 2018 14:00

Onbekend

Afgelopen zondag was sportpark Het Zijvond het toneel van alweer de derde thuiswedstrijd van Leones deze competitie. Leones stond voorafgaand met vijf punten op de achtste positie. Gezien het feit dat de kampioensploeg van vorig jaar dit seizoen zijn rentree maakt in de Eerste klasse zou daar vooraf voor getekend worden, maar gezien het spel van Leones weet men dat er een hogere klassering inzit. Om een gat te slaan met de onderste ploegen moest worden gewonnen van FC Tilburg.

Leones wist in het eerste deel niet te imponeren. Ondanks het feit dat al na vijf minuten de bal op de stip gelegd had kunnen worden in het voordeel van de thuisploeg, was het spel slordig. FC Tilburg zette druk en na een klein kwartier voetballen kwamen de Brabanders bijna op voorsprong. Geklungel in de Lauwse defensie zorgde ervoor dat Tim van Broekhoven oog in oog stond met doelman John Verweij, maar hij schoot hard over. Leones krabbelde langzamerhand wat terug in de wedstrijd, buitenspeler Bram Kooijmans wist ook bijna de score te openen, maar hij zag zijn schot net langs het aluminium verdwijnen.  Na een halfuur spelen leek de ban dan toch echt gebroken voor de Leeuwenaren. Luc te Brake kwam na een scrimmage in het doelgebied als sterkste uit de strijd en werkte de bal binnen, echter maakte hij hierbij hands waardoor Leones toch nog even moest wachten op de openingstreffer. Een paar minuten voor rust was het dan toch eindelijk raak, Marco Kooijmans kreeg de bal, die opnieuw werd ingebracht na een mislukte voorzet, tegen de touwen gewerkt waardoor de thuisploeg met een 1-0 voorsprong aan de thee ging.

In de tweede helft moest FC Tilburg al snel met tien man verder. Scheidsrechter Caluwe kon na een overdreven harde tackle van Tim van Broekhoven niets anders dan de rode kaart trekken. Leones leek niet veel later de wedstrijd zeker naar zich toe te trekken, Stefan de Jong wist een kopbal van Floris Florussen goed te controleren en binnen te werken, 2-0. Leones dacht dat de wedstrijd al gespeeld was, maar werd hard op zijn nummer gezet toen Imad Karichef de aansluitingstreffer maakte namens FC Tilburg. Leones moest weer hard gaan werken om achterin de boel op orde te houden en om de drie punten veilig te stellen. Doordat FC Tilburg de aanval ging zoeken lag er voor Leones veel ruimte voorin. Stefan de Jong maakte hier perfect gebruik van door na een mooie actie op de rechterflank de bal in de verre hoek te schuiven. De wedstrijd was nu toch wel gespeeld en het laatste kwartier liep de thuisploeg nog verder uit; dezelfde De Jong maakte tien minuten voor tijd zijn derde van de middag, hij schoot onberispelijk binnen nadat hij werd weggestuurd door, de overigens sterk spelende, Jake van de Ven. In de slotfase gaf Luc te Braake de wedstrijd een gouden randje voor Leones door er zelfs nog 5-1 van te maken na een mooie vooractie van Milo Prins.

Door deze overwinning stijgt Leones naar de vijfde plaats. De drie koplopers zijn met nog maar drie punten achterstand goed in het vizier van de Leeuwenaren. Volgende week speelt Leones een uitwedstrijd tegen laagvlieger Alverna.

Brent van Erp