Leones gelijk in topper bij VVG’25

2e klasse G

21 januari 2024 14:00

M.M.T. Rutten

Sportpark De Pol (Gaanderen)
Pelgrimstraat 59 C
7011BJ
GAANDEREN
tel. 0315-325321

In de topper in Gaanderen tegen VVG’25 heeft Leones een verdienstelijk gelijkspel behaald. Vooraf was er commentaar op het besluit van de KNVB om de wedstrijden in de zuidelijke klassen niet centraal af te lassen. Gevolg was dat Leones na een week waarin niet getraind kon worden door de sneeuw zij een uitwedstrijd moesten spelen in Gaanderen waar het nauwelijks had gesneeuwd en zij wel een ideale voorbereiding op de topper konden afwerken.

Maar Leones was getergd door het besluit van de KNVB en speelde een prima wedstrijd al werd in de 2e helft zichtbaar dat de voorbereiding verre van ideaal was geweest. In de beginfase van de wedstrijd ging het behoorlijk gelijk op. Leones stond goed en speelde met de linies gesloten vlak bij elkaar, ook als er druk naar voren werd gezet. Hierdoor kreeg VVG’25 nauwelijks kansen. Na een kwartier dacht heel Gaanderen aan een penalty, maar de aanvaller van VVG’25 ging wel heel gemakkelijk naar de grond in het duel met Floris Florussen. Vlak hierna kreeg VVG’25 een grote kans toen doelman Jules Feelders de bal verkeerd raakte bij het uitverdedigen. Maar kon zelf de fout herstellen. Net voor het half uur was er een goede kans voor Leones toen Ilias el Hammouti, na voorbereidend werk van Jef van Hoeve, de bal op de buitenkant van de paal schoot. Vlak hierna kwam Leones op voorsprong. Uit weer een zeer verre ingooi van Daniël van Leest, waar VVG’25 de hele wedstrijd moeite mee had, kwam de bal voor de voeten van Haitam Chibane die beheerst de bal en de verre bovenhoek binnen schoot. VVG’25 zette direct meer druk op de defensie van Leones en dat leverde een kans op maar de eerste inzet werd gestopt door doelman Jules Feelders en de 2e inzet door Floris Florussen en Job Gielen die zich gezamenlijk in de baan van het schot wierpen. Aan de andere kant raakte Ilias el Hammouti weer de buitenkant van de paal, ditmaal op aangeven van Cas v.d. Wal.

In de 2e helft bleef het spel op en neer gaan. Na een kwartier spelen leek Leones verder uit te lopen maar de inzet uit weer een verre ingooi van Daniël van Leest kon te nauwer nood door de doelman voor de lijn worden weggehaald. Het bleef een leuke spannende strijd die alleen werd verstoord door enkele rare beslissingen van de scheidsrechter die o.a. leider Piet Schiks met rood wegstuurde nadat hij terechte aanmerkingen maakte op het feit dat de scheidsrechter Haitam Chibane na een blessure behandeling veel te lang buiten het veld liet staan. Langzaam aan werd zichtbaar dat Leones een week niet getraind had en slopen de krachten uit het elftal. Dat leverde VVG’25 na een onnodige overtreding op 20 meter een vrije trap op die door Nino Monasso prachtig in de kruising werd geschoten. Met verschillende wissels probeerde trainer John Laponder te voorkomen dat VVG’25 nogmaals ging scoren en dat lukte, al was er nog een prachtige redding van Jules Feelders voor nodig op een gevaarlijke kopbal. Beide teams bleven zoeken naar de voorsprong maar na 2 x 45 minuten leuk voetbal kwam er een einde aan deze topper tussen de nrs. 3 en 4.

Dat het spannend is in de 2e klasse G is nog zacht uitgedrukt. Het verschil tussen de nr. 1 en nr. 6 bedraagt maar 2 punten. DVC’26 en Markelo leiden met 21 punten na resp. 10 en 11 gespeelde wedstrijden. Dan volgen Varsseveld, VVG’25 en Leones met 20 uit 10 en zesde staat SC Westervoort met 19 uit 10. Komende week valt de beslissing in de 1e periode met dus 5 kanshebbers. Leones speelt dan de derby van Maas en Waal thuis tegen DIO’30 om 14.00 uur. Voorafgaand aan deze wedstrijd wordt tussen 12.00 uur en 13.15 uur afscheid genomen van het oude hoofdveld.