Supportersclub Leones 25 jaar

10 januari 2022 11:00

Eddie Pas

5 December 2021 was het 25 jaar geleden dat de supportersclub Leones officieel werd opgericht. Het is de bedoeling dat in het derde weekend van juni 2022, tegelijk met het horecatoernooi, uitgebreid wordt stilgestaan bij het zilveren jubileum. Daarnaast heeft het huidige bestuur van de supportersclub alle oud-bestuursleden verrast met een tinnen penning als aandenken. Met 2 oud-bestuursleden, Frans Bronmans en Ben van Senten, die mede aan de wieg stonden van de supportersclub blikken we terug op 25 succesvolle jaren.

DSC09943-20211230-SupportersclubInterview.jpg

Frans en Ben waren beide betrokken bij de oprichting. Samen met Peter v.d. Hurk, Tanja v. Hulst, Jeroen v. Kampen en Henri Peeters vormden zij het eerste bestuur. Een jaar eerder werd binnen Leones al het idee geopperd een soort club van 100
te beginnen. Waarbij de 100 stond voor het contributie bedrag. Een aantal toenmalige tegenstanders van Leones 1 hadden al zo’n club dus mocht Leones niet achterblijven.

De doelomschrijving in de oprichtingsakte luidde:

"Het verstevigen van de band tussen de leden en supporters enerzijds en s.v. Leones anderzijds en het organiseren van activiteiten en het verlenen van financiële ondersteuning die de gehele vereniging ten goede komen"

Dit doel, waarbij juist gekozen was om Leones als vereniging te ondersteunen en niet ondersteuning richting selectie, is al die jaren gelijk gebleven en terug te zien in de projecten die door de supportersclub zijn uitgevoerd, zowel financieel als in mankracht.

Een kleine greep uit de projecten die door de supportersclub zijn gerealiseerd:

• Opknappen van de kantine (die inmiddels gesloopt is)
  • De bouw van de ingangspoort en het entreehok (laatste is ook al gesloopt). De poort siert nu de nieuwe ingang aan De Peel
  • Opknappen van de oude kleedkamers
  • Alle muren van de gebouwen opgeknapt en gevoegd
  • Aanleg kunstgrasveldje voor de pupillen
  • Aanleg voetbalkooi
  • Scorebord
  • Stoeltjes op de tribune bij Het Leeuwennest

WhatsApp_Image_2021-12-11_at_22.09.37.jpeg  WhatsApp_Image_2021-12-11_at_22.09.37_1.jpeg

Leden

Na een wat moeizaam begin met het aantal leden begon de supportersclub al snel te groeien. Toen de mensen zagen dat de supportersclub echt Leones als geheel ging ondersteunen en niet het eerste, nam het aantal leden snel toe. Op het hoogtepunt telde de supportersclub zo’n 250 leden, waarvan een groot aantal van buitenaf kwam. Heden ten dage zijn er dat zo’n 210. Met name rond de tijd dat het eerste elftal successen beleefde, nam het aantal leden snel toe, maar later haakten ook weer leden af. Nu zijn het meer leden die echte binding met Leones hebben en lijkt er een meer stabiele basis van leden te zijn.

Toen de Supportersclub begon werd op een door Ben van Senten gefabriceerde thermometer het aantal leden bijgehouden. Later werd deze thermometer vervangen door het huidige bord met naambordjes van de leden. Ben is nog altijd de man die samen met Cees v.d. Hurk de bordjes maakt en het ledenbord onderhoudt. Het bord  neemt nu een prominente plaats in in het Leeuwennest.

Bestuursleden

Door de jaren heen zijn er diverse bestuursleden geweest, maar kende de club maar 3 voorzitters. Frans Bronmans was de eerste voorzitter en hij hanteerde de voorzittershamer zo’n 18 jaar. Hij werd opgevolgd door Carel Boone, die op zijn beurt de voorzittershamer overdroeg aan zijn dochter, Esmee Boone.

Bestuursleden waren volgens Frans en Ben niet zo heel moeilijk te vinden. In de tijd dat Martin Verweij een van de favoriete spelers in Leones 1 was, meldde zijn vader Dick zich als bestuurslid van de supportersclub aan. Frans meldde hem als voorzitter dat er wel een ballotage was. Dus zorgde Dick bijna een jaar lang ervoor dat er materialen voor projecten en ook mankracht werd geleverd. Na een jaar werd Dick bestuurslid en kon Frans hem lachend vertellen dat hij er tussen was genomen omdat ballotage geen onderdeel uitmaakte van het criterium om bestuurslid te worden.

Feestjes en vergaderingen

Al vanaf de start van de supportersclub werd er ieder jaar een feest voor de leden gehouden. In het begin werd dat gecombineerd met het lichten van de spaarkas en het selectiefeest, voorafgaand werd de jaarlijkse ledenvergadering gehouden. De laatste paar keer is het feest door de supportersclub omgeturnd tot Boktober, een feest in oktober met verschillende bokbieren en een stamppotbuffet op het menu.

Horecatoernooi

Naast de contributie die in oorsprong NLG 100,00 per jaar bedroeg en nu € 50,00 is, is er nog een belangrijke inkomsten bron. Het inmiddels befaamde jaarlijkse Horecatoernooi. Een voetbaltoernooi waar teams, gesponsord door horecagelegenheden in Maas en Waal en de Betuwe aan deel nemen. Waar in de beginjaren nog 11 tegen 11 werd gespeeld, is dat nu 7 tegen 7. En door de opkomst van het meiden- en damesvoetbal, zijn er ook steeds meer damesteams die aan dit gezellige toernooi deelnemen. Na afloop is het volop feest en er zijn al enkele zeer befaamde feesten gevierd. Zoals het jaar dat in de competitie de eeuwige rivalen DIO’30 en Leones elkaar troffen. Ook dat jaar was er een team uit Druten op het Horecatoernooi met vooral spelers van DIO’30. Na afloop werd het een legendarisch gezellig feest met de spelers van Leones en DIO’30 die samen op de tafels stonden te dansen (dit laatste volgens overlevering).

Lid worden

Interesse om lid te worden? De contributie bedraagt € 50,00 per jaar en ben je nog geen 25 jaar (peildatum 30 juli) dan is deze slechts € 25,00.

Je kunt lid worden door een mail te sturen naar [email protected].

(Foto's Herman van Beek)

DSC09964-20211230-SupportersclubInterview.jpg