06. Scheidsrechter senioren

U kunt zich melden bij de vergaderruimte (gelijk links als u binnenkomt) hier word u opgevangen.

De spelregels voor seniorenvoetbal zijn vastgesteld door de FIFA (Fédération Internationale de Football Association) en worden over het algemeen opgevolgd in de meeste nationale voetbalcompetities, waaronder die van de KNVB in Nederland. Hier zijn enkele belangrijke spelregels voor seniorenvoetbal:

Teamgrootte
  • Een seniorenteam bestaat uit 11 spelers, inclusief een doelman.

Afmetingen van het Veld
  • De exacte afmetingen van het voetbalveld kunnen variëren, maar ze moeten voldoen aan de richtlijnen van de FIFA. Een standaard voetbalveld heeft een lengte van 100-130 meter en een breedte van 64-75 meter.

Speeltijd
  • Een seniorenwedstrijd bestaat meestal uit twee helften van elk 45 minuten, met een pauze van 15 minuten tussen de helften.

Doeltrap
  • Een doeltrap wordt genomen door de doelman wanneer de bal de achterlijn passeert en voor het laatst is aangeraakt door een aanvaller. De bal moet zich volledig buiten het strafschopgebied bevinden voordat hij wordt geschopt.

Vrije Trap
  • Een vrije trap wordt toegekend aan een team als gevolg van een overtreding. De bal wordt vanaf de plaats van de overtreding genomen en moet stilstaan op het moment van de schop.

Strafschop
  • Een strafschop wordt toegekend aan een team als gevolg van een ernstige overtreding binnen het strafschopgebied van de tegenstander. De bal wordt vanaf 11 meter van het doel geschopt, met alleen de doelman van de tegenstander aanwezig.

Buitenspel
  • De buitenspelregel is van toepassing en wordt beoordeeld op het moment van de pass, niet op het moment van het ontvangen van de bal. Een speler staat buitenspel als hij zich dichter bij de doellijn van de tegenstander bevindt dan de bal en de voorlaatste verdediger op het moment van de pass.

Gele en Rode Kaarten
  • Scheidsrechters kunnen gele kaarten geven als waarschuwing en rode kaarten als uitsluiting voor ernstige overtredingen. Een speler die een rode kaart ontvangt, moet het veld verlaten en zijn team moet de rest van de wedstrijd met tien spelers spelen.

Voortzetting van het Spel
  • Na een overtreding, uitbal, doeltrap of andere onderbreking van het spel, wordt het spel hervat door een scheidsrechtersbal of een vrije trap, afhankelijk van de situatie.

Fair Play
  • Sportiviteit en fair play zijn kernwaarden in het voetbal. Spelers worden aangemoedigd om respect te tonen voor tegenstanders, scheidsrechters en medespelers.

Wanneer u aangeeft in de voetbal.nl app beschikbaar te zijn om een seniorenwedstrijd te fluiten wordt u binnenkort uitgenodigd bij leones voor een uitleg. Na deze uitleg kunnen we er beide vanuit gaan dat de basis van fluiten goed zit. Dan zal u uzelf kunnen indelen voor een wedstrijd.