04. Scheidsrechter jeugd

U kunt zich melden bij de vergaderruimte (gelijk links als u binnenkomt) hier word u opgevangen.

Het fluiten van jeugdteams, variërend van JO-10 tot JO-17, vereist specifieke kennis en vaardigheden om een positieve en veilige spelomgeving te bieden. Hier is een algemene handleiding gebaseerd op de richtlijnen van de KNVB (Koninklijke Nederlandse Voetbalbond):

Algemene handleiding

Voorbereiding
  • Zorg ervoor dat je goed op de hoogte bent van de spelregels voor jeugdvoetbal, zoals vastgesteld door de KNVB.
  • Controleer de wedstrijdplanning, locatie en aanvangstijden ruim van tevoren.
  • Kleed je passend in een scheidsrechtersoutfit, inclusief fluit en horloge.
  • Communiceer met de teams en coaches om eventuele speciale regels of omstandigheden te begrijpen, zoals wisselbeleid of speelveldafmetingen.

Veiligheid en Respect
  • Wijs spelers, coaches en toeschouwers op het belang van sportiviteit en respect voor elkaar en de scheidsrechter.
  • Controleer of spelers geschikte kleding en uitrusting dragen, inclusief scheenbeschermers.
  • Let op de veiligheid van het speelveld, inclusief netten, doelpalen en het veldoppervlak.

Voorafgaand aan de Wedstrijd
  • Houd een korte pre-matchbijeenkomst met beide teams om de spelregels te bespreken en eventuele vragen te beantwoorden.
  • Controleer de identificatie van spelers, zoals spelerspassen, om de geldigheid ervan te bevestigen.

Tijdens de Wedstrijd
  • Houd de tijd nauwlettend in de gaten en zorg voor gelijke speeltijd voor alle spelers, vooral bij jeugdwedstrijden.
  • Signaleer overtredingen en gebruik je fluit om deze aan te geven volgens de geldende spelregels.
  • Toon respect voor de spelers en wees geduldig bij het uitleggen van de regels.
  • Blijf neutraal en objectief, vermijd partijdigheid.

Communicatie
  • Houd een open communicatie met de teams en coaches, beantwoord vragen en leg beslissingen uit indien nodig.
  • Laat duidelijk horen wanneer je een overtreding fluit of voordelen toekent.
  • Wees bereid om hulp te vragen aan de coaches of teambegeleiders als er onduidelijkheden zijn.

Na de Wedstrijd
  • Feliciteer beide teams met hun inspanningen, ongeacht het resultaat.
  • Noteer de einduitslag en eventuele belangrijke gebeurtenissen, zoals waarschuwingen of uitsluitingen, in het wedstrijdverslag.
  • Reflecteer op je prestaties en leer van elke wedstrijd om je vaardigheden te verbeteren.

Sportiviteit en Fair Play
  • Ondersteun de kernwaarden van de KNVB: respect, plezier, betrokkenheid, ambitie en sportiviteit.
  • Moedig sportiviteit en fair play aan bij spelers, coaches en toeschouwers.

Als jeugdscheidsrechter speel je een cruciale rol in de ontwikkeling van jonge voetballers en in het behouden van een positieve sfeer binnen de sport. Volg deze handleiding en blijf streven naar het bieden van een veilige, eerlijke en plezierige voetbalervaring voor alle betrokkenen.

KLIK HIER VOOR ALLE REGELS JEUGDVOETBAL KNVB

Vanaf JO10 t/m JO12 zijn er spelbegeleiders actief. Dit is een TEAMTAAK en valt dus niet binnen de 6 uur vrijwilligerswerk.

De beschikbare jeugdwedstrijden die kunnen worden gefloten beginnen vanaf JO13.

Wanneer u aangeeft in de voetbal.nl app beschikbaar te zijn om een jeugdwedstrijd te fluiten wordt u binnenkort uitgenodigd bij leones voor een uitleg. Na deze uitleg kunnen we er beide vanuit gaan dat de basis van fluiten goed zit. Dan zal u uzelf kunnen indelen voor een wedstrijd.