Open Talentendag NEC bij Leones zeer geslaagd

18 januari 2023 13:00

Eddie Pas

De Open Talentendag die NEC op vrijdag 13 januari organiseerde bij Leones mag als zeer geslaagd worden beschouwd. 130 voetballertjes in de leeftijdscategorie 8 – 12 jaar van 16 verenigingen waren aanwezig en werden door 13 trainers en de 2 coördinatoren van NEC aan het werk gezet. Het weer zat gelukkig ook mee want in een week met alleen maar regen was het droog op de vrijdag. Bekijk hier ook de vele foto’s die gemaakt zijn door de huisfotograaf van Leones, Herman van Beek.

Deze training werd door NEC georganiseerd vanuit hun overeenkomst met Leones als één van de partnerclubs van NEC. De doelstelling van de overeenkomst is de overtuiging van NEC dat elke voetballend jongetje en meisje recht heeft op een goede opleiding. Vanuit deze overtuiging voelt NEC de verantwoordelijkheid om de partnerclubs in de regio hierbij te helpen.

Jop Pepping, een van de twee coördinatoren van deze dag legt uit dat NEC dit o.a. doet door de organisatie van deze Open Talentendagen waardoor de clubs een kijkje krijgen in de keuken van een professionele organisatie en hoe zij omgaan met het beter maken van de jeugdspelertjes. Ook krijgen de jeugdtrainers van de club waar de dag wordt georganiseerd zo de kans om nieuwe trainingsvormen te zien en deze later in hun eigen trainingen te verwerken.

De naam Open Talentendag impliceert dat NEC op zoek is naar nieuwe talenten, maar dat is maar een klein onderdeel van deze dag. Toch houden de trainers van NEC hun ogen open en zouden talentvolle spelers gevraagd kunnen worden om  1 maal in de week te komen trainen bij de pre-academie van NEC. De spelertjes blijven dan bij hun club spelen, maar trainen 1 maal in de week centraal op de Eendracht, het trainingscomplex van NEC, in Nijmegen.

Alleen al in januari organiseert NEC al 4 Open Talentendagen bij verschillende clubs om zoveel mogelijk jongens en meisjes kennis te kunnen laten maken met de trainingen door NEC trainers. Het voordeel van de Open Talentendagen is dat iedereen kan deelnemen, terwijl degene die op de pre-academie trainen hiervoor gevraagd zijn door NEC en dus op het vizier van de scouts staan.

Jop, die in vaste dienst is bij NEC en daar ook de JO11 traint, is als coördinator verantwoordelijk met de contacten met de partnerclub en dat alles geregeld is. Samen met de Technisch Manager Jeugd van Leones Ricky Erkelens en TJC lid Martijn Lemmers is deze dag opgezet, terwijl de 2e coördinator vanuit NEC alles op het veld regelt.

En natuurlijk mocht de NEC mascotte Bikkel op deze happening niet ontbreken, al keek die wel even bedenkelijk toen hij de geel/zwarte kleuren van Leones zag. Door de huisfotograaf van Leones, Herman, zijn vele foto’s van de spelertjes samen met Bikkel gemaakt. Al met al een zeer geslaagde dag, met dank aan NEC.

Knop_foto_abum.jpg